Syyttäjälaitoksen organisaatiouudistus
Appelsin, Mika (2017-06-21)
Appelsin, Mika
Oikeusministeriö
21.06.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 28/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-593-5Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 24.5.2016 työryhmän, jonka tehtävä oli syyttäjälaitoksen organisaation ja toiminnan kehittämisestä laaditun selvityksen, siitä saadun lausuntopalautteen ja oikeusministeriön linjausten perusteella valmistella syyttäjälaitoksesta annetun lain (439/2011) ja siihen liittyvien asetusten muutokset siten, että syyttäjälaitos tulevaisuudessa toimisi yhtenä virastona jakautuen neljään alueelliseen yksikköön. Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston asemaan uudistuksella ei ollut tarkoitus tehdä muutoksia.
Työryhmä on valmistellut uuden lain Syyttäjälaitoksesta, joka kumoaisi nykyisen syyttäjälaitoksesta annetun lain sekä tämän lain nojalla annetut asetukset.
Lakiehdotuksen mukaan syyttäjälaitos toimisi yhtenä virastona, jonka nimeksi tulisi Syyttäjälaitos. Valtakunnansyyttäjänviraston ja syyttäjänvirastojen toiminta itsenäisinä virastoina lakkaisi. Syyttäjälaitos jakautuisi hallinnollisesti valtakunnansyyttäjän kansliaan ja viiteen syyttäjäalueeseen. Valtakunnansyyttäjän kanslia hoitaisi keskushallinnon tehtäviä ja syyttäjäalueet vastaisivat alueellisesti rikosvastuun toteuttamisesta. Valtakunnansyyttäjä johtaisi virastoa ja valtakunnansyyttäjän kansliaa. Valtakunnansyyttäjän asema ylimpänä syyttäjänä ja syyttäjien esimiehenä säilyisi. Samoin säilyi valtakunnansyyttäjän devoluutio- ja substituutio-oikeus.
Kihlakunnansyyttäjän virkanimike vaihtuisi aluesyyttäjäksi. Uutena virkanimikkeenä olisi myös erikoissyyttäjä.
Syyttäjäalueen päällikkönä toimiva johtava aluesyyttäjä nimitettäisiin virkaansa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Lisäksi lakiin otettaisiin eräitä muita syyttäjän toimintaa ja toimivaltuuksia koskevia säännöksiä sekä nimittämis- ja kelpoisuusvaatimuksia koskevat säännökset. Valtakunnansyyttäjän oikeutta antaa henkilölle syyttäjävaltuudet rajattaisiin aiemmasta. Varalla olevalle syyttäjälle annettaisiin oikeus ryhtyä toimenpiteisiin toisen syyttäjän toimivaltaan kuuluvassa asiassa, mikäli asia ei siedä viivytystä.
Työryhmä päätyi toimeksiannosta poiketen esittämään myös Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston nimen muuttamista Ahvenanmaan syyttäjäalueeksi. Ahvenanmaan aseman säilyttäminen itsenäisenä maakunnansyyttäjänvirastona valtakunnallisen viraston osana ei ole perusteltavissa. Työryhmän näkemyksen mukaan on välttämätöntä muodostaa Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa sen sijaan, että valtakunnassa toimisi kaksi erillistä itsenäistä syyttäjänvirastoa tai että Ahvenanmaa säilyisi itsenäisenä virastona toisen itsenäisen viraston osana. Muodostamalla Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa, pystyy se parhaiten säilyttämään toimintansa omat erityispiirteet
Työryhmä on valmistellut uuden lain Syyttäjälaitoksesta, joka kumoaisi nykyisen syyttäjälaitoksesta annetun lain sekä tämän lain nojalla annetut asetukset.
Lakiehdotuksen mukaan syyttäjälaitos toimisi yhtenä virastona, jonka nimeksi tulisi Syyttäjälaitos. Valtakunnansyyttäjänviraston ja syyttäjänvirastojen toiminta itsenäisinä virastoina lakkaisi. Syyttäjälaitos jakautuisi hallinnollisesti valtakunnansyyttäjän kansliaan ja viiteen syyttäjäalueeseen. Valtakunnansyyttäjän kanslia hoitaisi keskushallinnon tehtäviä ja syyttäjäalueet vastaisivat alueellisesti rikosvastuun toteuttamisesta. Valtakunnansyyttäjä johtaisi virastoa ja valtakunnansyyttäjän kansliaa. Valtakunnansyyttäjän asema ylimpänä syyttäjänä ja syyttäjien esimiehenä säilyisi. Samoin säilyi valtakunnansyyttäjän devoluutio- ja substituutio-oikeus.
Kihlakunnansyyttäjän virkanimike vaihtuisi aluesyyttäjäksi. Uutena virkanimikkeenä olisi myös erikoissyyttäjä.
Syyttäjäalueen päällikkönä toimiva johtava aluesyyttäjä nimitettäisiin virkaansa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Lisäksi lakiin otettaisiin eräitä muita syyttäjän toimintaa ja toimivaltuuksia koskevia säännöksiä sekä nimittämis- ja kelpoisuusvaatimuksia koskevat säännökset. Valtakunnansyyttäjän oikeutta antaa henkilölle syyttäjävaltuudet rajattaisiin aiemmasta. Varalla olevalle syyttäjälle annettaisiin oikeus ryhtyä toimenpiteisiin toisen syyttäjän toimivaltaan kuuluvassa asiassa, mikäli asia ei siedä viivytystä.
Työryhmä päätyi toimeksiannosta poiketen esittämään myös Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston nimen muuttamista Ahvenanmaan syyttäjäalueeksi. Ahvenanmaan aseman säilyttäminen itsenäisenä maakunnansyyttäjänvirastona valtakunnallisen viraston osana ei ole perusteltavissa. Työryhmän näkemyksen mukaan on välttämätöntä muodostaa Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa sen sijaan, että valtakunnassa toimisi kaksi erillistä itsenäistä syyttäjänvirastoa tai että Ahvenanmaa säilyisi itsenäisenä virastona toisen itsenäisen viraston osana. Muodostamalla Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa, pystyy se parhaiten säilyttämään toimintansa omat erityispiirteet